De kracht van verbeelding: een weekend Portugal

Wij waren een weekend weg. In Portugal. Het land van de tegeltjes, van Lissabon, van Porto, Vinho Verde en lekker eten. In een prachtig ruim huis met mooie authentieke luiken, wel wat groot met zijn tweeën. Onze kinderen waren bij onze exen. We genoten van het heerlijke weer en in de schaduw schreven we aan ons boek over de toepassing van psychosynthese in organisaties. We genoten van meia de leite (koffie) met pastel de nata (roomtaartje) en van salame de chocolate (een rol met koekjes in chocolade).

We postten onze ervaringen op Facebook en genoten van de verschillen met Nederland. We ontdekten een gezellig terrasje, heel knus en intiem achterin een tuin, met een Nederlandse host met leuke kinderen. Ze kwam zomaar op ons pad. Onze ultieme vakantie-ervaring hadden we na een wandeling toen we even rust namen in een supermarkt en er een kopje koffie dronken terwijl we naar het druk winkelend publiek keken. Dat zouden we in Nederland nooit doen. 

Alleen….waren we wel in Nederland en deden we alsof…en het voelde wel heel echt. Zelfs de kinderen in de achtertuin bij onze vriendin (van het terras) deden alsof ze op het strand aan het spelen waren nadat ze hoorden dat we dit ‘echt speelden’. De supermarkt was de AH om de hoek, maar de gerechten waren heel Portugees (en zelfgemaakt), evenals de koffie. We hadden vooraf boodschappen gedaan, gekookt, opgeruimd, schoongemaakt en onze koffers ingepakt. We konden ‘echt weg’.

Doen alsof is een krachtige techniek die in het Psychosynthese Handboek staat beschreven. Misschien wel een van de krachtigste die mensen bezitten. Doen alsof doen we met onze verbeelding. Het roept een kracht in ons op die zowel onze houding, als ons gedrag en onze gevoelens beïnvloed. Doen alsof hebben we misschien gelabeld als ‘kinderachtig’ of ‘liegen’, maar het is in wezen een heel krachtige manier om doelen te bereiken. Kijk maar eens naar dit filmpje van wereldkampioen schaatser Erben Wennemars. Topsporters oefenen hun wedstrijden in hun verbeelding meerdere keren en onderzoek heeft aangetoond dat dit de kans op succes vergroot.

Het gekke is. Ons weekend voelde echt anders. De wijn smaakte goed, zoals dat altijd is op vakantie. Het eten ook. We voelden ruimte om ‘even niets te doen’. Geen huishoudelijke taken, behalve degene die we altijd op vakantie doen. Het koken voelde anders, het terrasje klaarzetten ook. We deden ook echt andere dingen (gedrag) zoals koffie drinken in de AH en dagelijks wandelen in het bos. Ook waren we heel doelgericht en productief aan het schrijven.

Stel je voor dat je deze techniek toepast als leidinggevende met je team. Te verbeelden dat je samen op reis gaat om een nieuw product te ontwikkelen, of een ‘hoofdpijndossier’ probeert aan te pakken. Dat je echt ruimte maakt, je koffer pakt en op reis gaat. Het creëert focus en richting, het verandert houding en gedrag en je team gaat ook echt andere dingen doen. En, je kunt het herhalen, telkens weer, zonder dat je de vliegtickets hoeft te bestellen…

Er valt nog meer te vertellen en te leren over de kracht van de verbeelding en de ‘doen alsof’ techniek. Maar, daarvoor maak je maar een afspraak met Mark of Marjolein.

Wij gaan binnenkort naar Griekenland. En jij?